A Felvidék vasútján 1. rész: A Zsolna – Kassa fővonal

Pozor vlak! A sorozat első részében a Pozsony és Kassa közötti vasúti folyosó Zsolnától keletre eső szakaszát mutatjuk be a vonal hétköznapjairól készült képek segítségével.

Os7817. számú Poprád – Kassa személyvonat halad egy Pershinggel az élén az Óruzsini-víztározó fölött.

A helyszín ugyanaz, csak a Hernád partjáról fotózva: IC522 tart Pozsony felé a 363 015-ös Gorillával.

A Škoda erőművésze viszi tartályvonatát Zsolna felé a szepességi Kluknó határában.

Mi sem lehetne jobb téma felvidéki sorozatindító cikknek, mint északi szomszédunk legforgalmasabb vasútvonaláról, az ország nyugati és keleti végét összekötő sínpárok mindennapjaiból elhozni egy csokor fényképet az oldalra. Van itt minden, mint egy jobbféle vurstliban: egy-egy szomszédos régiót összekötő személyvonatok, valamint regionális gyorsvonatok, az országot hosszában átszelő Intercity és távolsági gyorsok, illetve a más vasúttársaságok üzemeltette kötöttpályás színfoltok.

Prágából Kassára tartó RegioJet halad Letánfalva előtt egy esős, borongós délutánon.

A ČD 680-as sorozatú, nagysebességű Pendolino motorvonata suhan át a Szepességen egy Kassa – Prága viszonylatú SuperCity vonatként.

Os7822, Kassa – Poprád személyvonat a vonalon közlekedő egyetlen Pantográf motorvonattal.

A teherforgalom sem csekély, minden órában láthatunk több, hosszabb-rövidebb (de főként hosszabb) tehervonatot elsuhanni. A vonóerőt biztosító mozdonyok változatosságára sem lehet panasz: a főként duplaszekciós Pershingek látványa mellett megakadhat a tekintet néhány Plehácson, Kocúron, T466-oson, és persze a személyszállításban résztvevő Gorillákon, Pershingeken, Vectronokon. Motorvonatokból is van választék e vidéken, elég csak a Pantográfokra, a prágai SuperCity képében megjelenő Pendolinóra, a Leo Express Flirtjére, illetve a Škoda (Elő)Városi Elefántjaira gondolni.

A legszebb színtervű, 004-es Gorilla az R607-es pozsonyi gyorssal. A háttérben a Magas-Tátrát teljesen befedik a felhők.

Duplaszekciós Pershing hasít tehervonatával másnap Igló felé. Az idő végre kegyes volt a Tátra fotózáshoz.

Védfalu előtt tart Zsolna felé egy tolómozdonyos kocsisor, a 183 038-as Pleháccsal a vonat végén.

Ahogy a képeken is látszik, a táj is igen változatos: Kassáról kiindulva először a Szlovák-érchegység keleti vonulatait áttörve, a Hernád folyó völgyében jut el a vasútvonal a Szepességbe. Sároskőszeg és Margitfalva között található az Óruzsini-víztározó felett átívelő, 280 méter hosszú Ružínsky viadukt, melyet kicsivel később, Szlovákia egyik leghosszabb vasúti alagútja, a 3410 méteres Bujanovský alagút követ.

RegioJet, ezúttal Vectronnal. Tátracsorba alatt halad Poprád felé a délutáni “sárga kukac”.

A Cseh Vasútak (České dráhy) tavaly elsőként felújított Pendolinója a Tátra alatt.

Zsolna – Poprád személyvonat halad napnyugtakor a Liptói-havasok alatt.

Tovább folytatva az utat a Kárpátokban nyugat felé, a vasút a Hernád kiszélesedő völgyén át vezet egészen a Poprádi-medencéig. A Szepességben, majd a Szlovák Paradicsom Nemzeti Park határán haladva, Iglótól már látni lehet a Magas-Tátra égbe nyúló, havas hegycsúcsait, dél felé nézve pedig az Alacsony-Tátra fehér ormai emelkednek a környező hegyoldalak fölé. Poprád után következik a vonal legmeredekebb szakasza, Tátracsorba állomáson érik el a vonatok a pálya “tetejét”, 895 méteres tengerszint feletti magasságban. Emiatt, a Kassa – Liptószentmiklós szakaszon a nehezebb tehervonatokra tolómozdonyt (általában Plehácsot) is alkalmaznak.

Egy üres Eas kocsikból álló vonattal tart Liptó felé az egyik dupla Pershing a Besenyőfalu határában található hatalmas S-ívben.

Ugyanott, csak a pálya mellöl nézve egy Vectron vontatású Pozsony – Kassa gyorsvonat testközelből.

Még mindig Vectron, és szintén egy Pozsony – Kassa gyorsvonat (sőt, talán ugyanaz), immár a Nagy-Fátrából, Sztankován mellől.

Elhagyva a Magas-Tátrát, a Csorbai-hágó után a Vág-völgyében kanyarog tovább a vonal. A Liptói-havasok alatt, Liptószentmiklóson át, a Szentmáriai-víztározót megkerülve jutunk el a Nagy-Fátra és a Nyugati-Beszkidek határán lévő Vág menti szurdökvölgybe. Liptótepla és Nagyolaszi között található a vasútvonal legnagyobb S-íve is. A légvonalban mért 1,9 km távolságot 5,2 km hosszan járják be itt a vonatok. Végül Ruttkát érintve, a Kis-Fátra északi vonalutait néhány alagúton áttörve érkezünk meg a vonal kezdő állomására, Zsolnára.

Kralováni tolatós a Vág partján. A változatosság kedvéért egy kis gázolajszagú T466-os dízel.

A jókora késésben lévő IC513 halad a Kerpelényi-víztározó mellett napnyugta előtt.

Ugyanitt másnap reggel napkelte után. A Leo Express Flirt motorvonata hasít Kassából Prága felé.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *