A híd, amely összeköt: az ország vasúti ütőerének közelgő felújításáról

Nemrég megkezdődött az Összekötő vasúti híd felújításának tervezése. Későbbiekben, a kivitelezési szakasz során, eddig ritkán tapasztalt káosz is uralkodhat majd a magyar vasúti hálózat nagyrészén.

A Rail Cargo Hungaria vegyes tehervonata halad le az Összekötő vasúti hídról.

Jelenleg Magyarországon egyetlen vasúti Duna-híd található, mely villamosított pályaszakasszal köti össze az ország két felét, a Dunántúlt, valamint az alföldi és észak-magyarországi régiót. Hazánk kelet-nyugati irányú vasúti forgalmának jelentős, 90% körüli része bonyolódik rajta nap, mint nap. Ez az ország legfontosabb vasúti infrastrukturális létesítménye, kijelenthetjük, hogy nélküle majdnem teljesen megbénulna az ország kötött pályás közlekedése.

Egyre ritkább: Szilis tehervonat az Infopark mellett.

A hidat Ferencváros és Kelenföld állomások között, 1877-ben adták át a forgalom számára. 1913-ban, az addigra elhasználódott szerkezetű műtárgy helyére egy korszerűbb, a terhelésnek ellenállóbb szerkezet került, melyet a második világháborúban a Szövetséges bombázások megsemmisítettek. A mai kétvágányú, négy nyílású, 477 méter hosszú hídszerkezet 1948 és 1953 között készült el.

A DB Cargo fekete U2-ese viszi rakományát Ferencváros felé.

Azóta korszerűsítés nem nagyon történt rajta. Az elmúlt évtizedekben megnövekedett teherszállítási és személyforgalmi kapacitásigényeket már nem nagyon tudja kiszolgálni. Ráfér a bővítés, és a felújítás. A már több évtizede ígérgetett, halogatott rekonstrukció és harmadik vágány kiépítése napjainkra elkerülhetetlenné vált. Ezért 2015-ben végleges elhatározás született a Kormány részéről a híd, valamint ehhez kapcsolódóan, a Kelenföld – Ferencváros vonalszakasz felújítására, és egy harmadik vágány lefektetésére. 2017.08.16-án lezárult a közbeszerzési eljárás, a nyertes FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt., az Msc Mérnöki Tervező és Tanácsadó Kft., valamint a Speciálterv Építőmérnöki Kft. készíti el a kivitelezési terveket.

Egy rakott répavonat a hídról: Startos Gigant az RCH szerelvényén.

Ha minden jól megy, e tervek alapján indul el a bontás, majd építkezés a jövő év folyamán. Először a harmadik vágány lefektetése szükséges a keletkező forgalmi zavarok minimalizálásának érdekében, de még így is számíthatunk hosszabb ideig tartó teljes forgalomkizárásokra. Emiatt főleg a teherforgalomban várható óriási káosz, ugyanis a hídon fut keresztül három Páneurópai (TEN-T) áruszállítási korridorvonal. Csúcsidőben, óránként akár 10-15 tehervonattal is találkozhat itt a kíváncsi tekintet. Itthon kevés a lehetőség a kieső szakasz pótlására, kettő másik vasúti Duna-híd található még az országban. Az egyik szintén Budapesten, a 2-es számú vasútvonal részeként az Újpesti vasúti híd, a másik a 154-es vonalon, Baja mellett húzódik. Mindkét híd egyvágányú, korlátozott kapacitású infrastrukturális elem, a teherforgalomnak csak egy kis részét bírná el.

Pécsi IC, kiegészítve a fiumei kocsikkal. Szerencsére még elég távol volt az öblítés pillanatában!

Az Újpesti vasúti híd felé terelésnek további akadálya, hogy a vonatoknak nyugat felől az 1-es számú fővonalat elhagyva, először az Almásfüzitő – Dorog szakaszt kell megtenni, majd a kettesen, az addigra villamosított pályán érhetik el a fővárost. A 4-es vonal (Almásfüzitő – Esztergom) pályája elég rossz állapotban van, az állomások java részén nincs már szolgálat, a követési távolság így nagyon nagy lenne, és a tengelyterhelés is korlátozott. Ráadásul a Rákosrendező – Esztergom vonal kapacitása is épp, hogy csak az elővárosi vonatok közlekedtetésére elegendő. Így ehelyett, a nyugat – észak-kelet irányú, valamint a fővárost (Ferencváros, BILK, csepeli terminálok) kiszolgáló forgalmat érdemesebb Ausztria irányából a Pozsony – Párkány – Szob – Körvasút felé terelni. A Szlovéniából, és Nyugat-Magyarországról induló szállítmányok, pedig komáromi kiléptetéssel érhetik el Párkányon át Budapestet, vagy haladhatnak kelet felé a Vác – Aszód vonal érintésével.

Vadiúj gép, felújított kocsik: lassan klasszikusnak mondható összeállításban a GySEV Intercityje.

Ezáltal a csak nyugati, dél-nyugati irányból dél-keletre tartó vonatokat már nagyobb eséllyel tudná kiszolgálni a Bátaszék – Baja közti vasúti híd. Ebben az esetben a Szerbia felé igyekvő teherforgalom a (Hegyeshalom – Szombathely – Nagykanizsa -) Gyékényes – Dombóvár – Bátaszék – Baja – Kiskunhalas – Kelebia utat tenné meg, míg például a kecskeméti Mercedes gyárat kiszolgáló, vagy a Románia felé kilépő tehervonatok Kiskunhalastól a Kiskunfélegyháza – Kecskemét – (Szolnok – Lőkösháza) útvonalat tudják használni. A délköri átemelésekhez külön segítséget jelenthet a 17-es vasútvonal, Zalaszentiván – Nagykanizsa szakaszának előkészítés alatt álló villamosítása, így kisebb költséggel, nagyobb hosszban alkalmazható villanyvontatás, dízelmozdonyra csak Dombóvár és Kiskunhalas közt lenne szükség.

Egy random Railjet a Tétényi úti felüljárón. Itt is új híd, és harmadik vágány lesz.

Na de mi a helyzet a személyforgalommal? – kérdezhetné az egyszeri utazó. A helyzet itt talán már egyszerűbbnek mondható: A távolsági vonatok visszafordításával megbirkózna a Déli pályaudvar, hiszen erre már többször akadt példa. Mint ahogyan az elővárosi vonatok egy részének összevonására, illetve azok Kelenföldön történő végállomásoztatására is. Így a Győr felől érkező Intercity, Eurocity és Railjet vonatok, valamint a pécsi/gyékényesi (zágrábi) Intercityk a Déliben fordulnának vissza. A néhány megmaradt átlós irányú nemzetközi vonatot pedig, sajnos, ketté kell vágni a fővárosban.

És egy magyaros “esbán” a Köki – Marton személlyel.

Az elővárosi oldalban a hosszabb távon közlekedő, zónázó rendszerű és gyorsított személyvonatok, valamint a veszprémi gyorsok egy alaposabb szervezői munkával hatékonyan összevonhatóak az agglomeráció kiszolgálásának belső szakaszait erősítő személyekkel. Ehhez az adott vonatokra rendelhető többletkapacitás, és a teljes elővárosi szakaszon személyvonati megállási rend szükséges. Vajon menni fog a feladat a Start szakembereinek? Csak reménykedhetünk benne, hogy a teljes kizárásos időszakok egyszer sem fognak egybeesni a nyári balatoni menetrend két hónapjával.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *