A komáromi fűtőházban újulhat meg az iparvasúti Kisdácsia

Hamisítatlan műhelyhangulat fogadott a Rail Technika Kft. fűtőházában, ahol a Hegyeshalmi Kavicsbánya Kisdácsiájának felújítását készítik elő, mely jelenleg üzemképtelen állapotban várja a megfelelő alkatrészek beszerzését.

Igazi műhelyhangulat uralkodik a fűtőházban pihenő Kisdácsia körül.

A Rail Technika Kft. 2015-ös megalakulása óta főként a komáromi fűtőházban végez rendelkezésre állás alapú karbantartást, napi szintű javításokat különböző vasúttársaságok járművein. Emellett számos vasútszakmai oktatásszervezést, képzést is szolgáltatnak, elsősorban a magánvasúti szektor számára.

Legfontosabb a biztonságos munkavégzés: “Gyakori baleseti forrás a sérült kéziszerszámok használata is!” – figyelmeztet egy tábla a fűtőház falán.

A komáromi fűtőház építése 1856-60. közé tehető, mely az akkori Új-szőny állomás elkészülte után kezdődhetett meg. A létesítmény akkoriban az Államvasút-Társaság (ÁVT) Komárom – Székesfehérvár vasútvonalának mozdonyait szolgálta ki, majd 1884-ben a vonal Budapestig történő meghosszabbítását követően átvette azt a MÁV. Az 1954-es dunai árvíz ezt az épületet is elérte, szerencsére csak kisebb károk keletkeztek benne. 1967-re teljesen átépítették a fűtőházat, de végül helyhiány miatt a vonalon szolgáló dízelmozdonyokat a székesfehérvári pályaudvarra állomásították.

Az egykori felvigyázó szolgálati helyiségének táblája. Ma már az üzemvezető irodájának ajtaját őrzi.

Itt várja most a 439 010-es zöld Kisdácsia, hogy az egykor szebb napokat látott masinát újra üzemképes állapotba hozzák a cég szakemberei. A Romániában gyártott tolatószolgálati mozdonyt utoljára a BoBo Kft. 2000. nyarán korszerűsítette Miskolcon. Azóta főként a Heka Zrt. hegyeshalmi kavicsbányájának iparvasútján szolgált, sokszor méretes sódervonatokat is megmozgatva, így bizony érthető, ha felújításra szorul a gép.

A BoBo Kft. munkatáblája, és a korábbi iparvasúti pályaszám nyomai.

A korábban iparvasúti jellegéből adódóan, az A29-005-ös pályaszámot viselő mozdonyhoz új hajtáslánc beszerzése szükséges, melyet itthon szinte lehetetlen találni, ezért Romániából kénytelenek beszállítani az alkatrészek többségét. Ha ez sikerül, és az első, legnagyobb probléma elhárul, zöld ágra kerül a projekt.

Vajon egy Mk48-as kisvasúti mozdony tengelyei lehetnek a Dácsia mellett?

A MÁV számára a bukaresti Augusztus 23. Művek gyártotta a Dacia mozdonyok szériáját, 1974-79. között. A sorozatból két változat érkezett a hazai vasutakra: egy gyengébb motorral rendelkező, úgynevezett Kisdácsia, mely M43-as típusjelzést kapott, valamint a nagyobb teljesítményű M47-es, Nagydácsia. Az iparvasutaknál, jellemzően, az M43-as sorozat A29 megjelölést kapott.

Ha sikerül alkatrészt szerezni, idelent is nagy lesz a nyüzsgés.

A Kisdácsiák, így a szóban forgó mozdony is német licenc alapján készült, hathengeres, álló hengerelrendezésű, 331 kW teljesítményű dízelmotorral rendelkezik, melyhez egy hidrodinamikus hajtómű csatlakozik. A sorozatnál túlerőltetés miatt sokszor előfordult már motorsérülés, valószínűsíthető, hogy ennek a példánynak is ez okozhatta a vesztét. Érdekessége a felújításra váró járműnek, hogy a legutóbbi főjavításnál beépítésre került egy vezetőállási klíma egység is.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *