Figyelem! Figyelemfelhívó különvonat közlekedett Papkeszire!

Szombaton a Bakonyvasút Szövetség szervezésében egy kétkocsis személyvonat járta be a 27-es vasútvonal még használható, Hajmáskér és Papkeszi közötti szakaszát. Képriport a példaértékű eseményről!

Vilonyát kerülgeti a különvonat, élén a 478 329-es Dácsiával.

Érkezés Sóly megállóhelyre. A helyi önkormányzat képviselői és sólyi lakosok fogadták a vonatot.

Kisebb ünnepség, beszédek és fotózás után indultak tovább Vilonya-Királyszentistván felé.

2007. március 3. óta, több, mint 11 éve szünetel a személyszállítás a Lepsény – Veszprém vasútvonal teljes hosszán. A jelenleg 27-es számot viselő vasútvonalat 1895-ben kezdték el építeni, a Győr – Veszprém – Lepsény – Dombóvár helyi érdekű vasút részeként. Későbbiekben a vonal, 1983-ig, a Veszprém – Lepsény – Dombóvár vasútvonalként, a 49-es számon volt fellapozható a menetrendkönyvekben. Ezután indult meg a Lepsény és Dombóvár közti szakasz folyamatos leépítése is: 1990-ben ment végig az utolsó személyszállító vonat Dombóvárig, azt követően már csak Lepsény és Tamási közt lehetett vonattal utazni, a kieső szakaszon vonatpótló autóbuszokat állított szolgálatba a vasúttársaság. 1992-ben aztán a Tamási – Mezőhídvég szakaszra is kimondták a halálos ítéletet, így Lepsényből már csak Mezőhídvégig vonatozhattunk, onnan Dombóvár felé busszal lehetett folytatni az utat. Végül egy 1999. júniusi heves esőzés elmosta a pályát Pusztaszentmihályfa közelében, így a teljes Lepsény – Dombóvár szakaszon leállíthatta a MÁV a vonatok közlekedését. Ezt követően már csak vonatpótló buszok jártak a 49-es vonalon, de 2007-ben, az első nagy mellékvonali leépítéshullám, ezt a szolgáltatást is magával sodorta.

Fotómegállás a Sóly és Vilonya közti, jellegzetes sziklánál.

A fűzfőgyártelepi iparvágány mellett suhan tovább Papkeszire a különvonat.

Vilonya központjában található ez a kis konstelláció. Már nagyon hiányzik nekik a vasút.

Veszprém és Lepsény közt ennél jobb volt a helyzet: a szüneteltetés évéig a személyvonatok végigjártak, buszos pótlásra nem volt szükség. Nyaranta Győrből Zánka-Köveskálra, majd később Siófokra a fürdősvonatok is erre közlekedtek, ezáltal a vonalnak nem csak a regionális, de a távolsági közlekedésben is mérsékelt szerepe volt. A szervezők a mostani különvonatozással is ennek a vonalszakasznak a jelentőségére szerették volna felhívni a figyelmet: azon túl, hogy az itt élők utazását könnyítené meg a személyszállítás újbóli beindítása, remek összeköttetési lehetőséget is biztosítana a vonal a 20-as számú Székesfehérvár – Szombathely, a 29-es Székesfehérvár – Tapolca és a 30-as Budapest – Murakeresztúr fővanalak között. Illetve nyaranta ismét lehetőség lenne Győrből és Veszprémből, a legrövidebb útvonalon keresztül, balatoni fürdősjárat közlekedésére, az északi és a déli part felé is.

A vilonyai sziklánál várja a vonat, hogy minden utas készítsen róla sok szép képet.

Döcögés Vilonya-Királyszentistván, a három közül a Hajmáskér felőli, érvénytelenített bejárati jelzőjénél.

A remot Dácsiából és 2 db Bhv kocsiból álló különvonat Veszprémből Papkeszire, majd vissza közlekedett, ezáltal az út során a vonal jelenleg járható szakaszát zakatolhatták végig az eseményen résztvevők. Csajág és tovább Lepsény felé a pálya használaton kívül van, de a síneket és az egyéb infrastruktúrát még nem lopták szét, így egy kisebb felújítással a teljes 27-es vonalon könnyedén újraindulhatna a személyszállítás. Nem mellékesen a vonal különvonat által érintett részén rendszeres teherforgalom zajlik: Hajmáskér felől Vilonya-Királyszentistvánon át jutnak el a Fűzfőgyártelepre közlekedő tartályvonatok, valamint Papkeszire, a Peremartoni Műtrágyagyárba szállítanak műtrágya alapanyagot a Tízes Nohabbal.

Indulás Vilonya-Királyszentistván megállóhelyről. Ez egyben pályaelágazás is, baloldalon a balatonfűzfői saját célú vasúti pálya látható.

Várakozás Papkeszin. Az utasok egy része a településen nézett körül, mások a peremartoni iparvágány mentén kirándultak.

Visszaúton a személyvonat Papkeszi és Vilonya között.

A szombati eseményen az érintett települések önkormányzatai is képviseltették magukat, Sólyon, Vilonya-Királyszentistvánon és Papkeszin is tartottak egy kisebb rendezvényt. A szervezők aláírásokat gyűjtöttek a vonal újranyitásáért zajló petícióhoz, valamint az önkormányzatok képviselő-testületei kifüggesztették határozatukat, melyben állást foglalnak a 27-es számú, Veszprém – Lepsény vasútvonal személyszállításának újraindításáért. Reméljük, hogy megértő fülekre talál a kezdeményezés, és ha még az idei menetrendváltástól nem is, de néhány éven belül újra menetrend szerinti személyvonatokkal lehet végigzakatolni a Balaton-felvidék keleti csücskében. Hajrá!

1982/83-as menetrend: itt még a 49-es vonal részeként üzemelt a Veszprém – Lepsény szakasz.

Ha minden igaz, ez volt az utolsó év, hogy Veszprém – Dombóvár vonalként szerepelt a menetrendben.

Nyári menetrend a 2007/2008-as könyvből. Mire érvénybe lépett volna a módosítás, a személyforgalmat megszüntették.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *