Idén nyáron ismét újraélesztették a somosi határátmenetet

Fülekről Hatvanig hordta a PSŽ a 80a vasútvonal felújításához használt felvidéki követ. A vonatokat eleinte a cég Kocúrjaival továbbították, később előkerült a zöld-sárga Bizon is.

Béna és Ragyolc közt ballag az egyik rakott harmaddal a két Kocúr, még májusban.

Szintén rakott rész, ezúttal már remot Búvárral, Fülek és Béna közt.

A füleki rakodás izgalmai, háttérben, a kép jobb szélén, a zólyomi személy, mellette a kővonat üres vagonjai.

Május 16-án indult el az első kővonat, amit abban a körben még másik 15 rakott szerelvény követett. Az eredeti tervek szerint a füleki rakodás során 3 részletben, délelőtt, dél körül és délután jutottak volna fel Somoskőújfalura a 10 kocsis vonatok, majd a szerelvény egyesítése után, még világosban le is ért volna Hatvanba a tehervonat. Ebből sajnos nem sok valósult meg, jó ha délben el tudott indulni Fülekről az első adag kőszállítmány (volt olyan is, hogy ez délután fél négyig csúszott), majd rendszerint este 9 óra után folytatta útját Somosról a teljes rakott elegy. A szlovák oldalon a szokásosnál is ráérősebben csorogtak az események: a vagonok megrakása sem zajlott túl gyors tempóban, de a legnagyobb időhúzást a kocsicsoportok fővágányról a depóvágányra történő átállítása jelentette. Sokszor 30-60 percig állt emiatt a munka, de volt olyan is, hogy a kővonat által elfoglalt vágányon végeztek nagygépes vágányszabályozást, ezért nem mozdulhatott a szerelvény. Az pedig csak hab volt a tortán, hogy a rakodásra használt vágány elején található az üzemanyagtöltő állomás, ezért a motorvonatok szerelésével (szerk.: tankolásával) is sokszor meggátolták a kocsik ki- és beállítását.

Somoskő felé cammog a Bizon az első általa továbbított rakott résszel.

Füleken várakozik a nemrég megérkezett üres kővonat. Két vágánnyal odébb egy rokon Búvár jár le a zólyomi személyről.

Az egyik utolsó üres elegy átcsúszott másnap reggelre, így végre a 81-es vonal felső végén is lehetett fotózni ezt a vonatot.

Az üres vonattal már egy fokkal jobb volt a helyzet. Általában este 7-8 óra között indult meg Hatvanból felfelé, majd az éjszakát Somoskőújfalun töltötte, és a szlovák fél másnap délelőtt vitte át azt Fülekre. Nem csak a kővonatok menetrendjében történtek változások, hanem a vonatok útvonalával kapcsolatban is: a rakodás eredetileg nem Füleken zajlott volna, hanem valahol Salgótarján környékén. Zagyvapálfalva, Salgótarján külső és Somoskőújfalu is szóba került, mint átrakó állomás, végül a közút tehermentesítését is figyelembe véve döntött a megrendelő a füleki helyszín mellett. Valószínű még az is hozzájárult a kővonatok hosszabb útvonalának megvalósulásához, hogy a szlovák és a magyar vasúton is egyaránt érvényes típusengedéllyel rendelkező mozdonyokkal tudták továbbítani a szerelvényeket, ezért nem volt szükség gépcserére a határon.

Egy másik üres kővonat még májusból, Kocúrokkal Hatvan után, alkonyati fényekben.

A füleki üzemanyagkút tócsája előtt várakozik a Bizon a rakodás befejezésére.

A fülekpüspöki hegyoldalból nézve halad az aznapi második rakott vonat a határ felé.

Az első kör után majd egy hónapnyi csend következett. A következő adag kő elszállításába július közepén kezdtek bele, szintén a már jól bevált, két, zöld-sárga Kocúrral. A vonatok közlekedésében nem történt túl nagy változás, eleinte szinte minden ugyanúgy zajlott le, mint az egy hónappal korábbi menetek során. Július 19-én aztán szolgálatképtelenné vált az egyik Kocúr az üres szerelvény élén, ezért másnap reggel a PSŽ remot Búvárja segítette ki a vonatot, és így jutottak fel Somoskőújfalura, majd tovább Fülekre. Ezt követően a kővonatok vontatását a Bizonnal folytatták. Mivel a gép a szokásos 10 kocsival egyedül nem birkózott volna meg a somoskői emelkedőn, ezért a rakott elegyet három helyett négyfelé osztották, így napközben 7 kocsis vonatokkal kellett összesen négyszer fordulnia Fülek és Somoskőújfalu között az Effiliner 1600-as mozdonynak.

Hatvanban a kirakodás már gyorsabban zajlott, átlag 7 perc alatt végeztek egy vagonnal.

A ragyolci sorompó fedezőjelzőjének előjelzőjénél haladnak a Kocúrok Somoskőújfalu felé.

A rakott vonat várakozik Somoskőújfalun a hatvani indulásra, már napnyugta után. Háttérben blúzsgyi.

Ha minden igaz, a héten, esetleg jövő hét elején véget ér a kőrakodás Füleken. A tervek szerint nagy eséllyel várható még folytatás, így lehetséges, hogy megint csak néhány hétig lesz csendes a somosi határátmenet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *