Így lett 170 éves a Pest – Szolnok vasútvonal

1847. szeptember 1-én, 170 éve indult el a forgalom a Pest – Szolnok vasútvonalon. E jeles alkalomból indított két, gőzmozdonyos különvonatot a MÁV Nosztalgia Kft.

Az országban harmadikként, 1847. szeptember 1-én indult meg a forgalom a Pest – Szolnok vasútvonalon (napjainkban 100a vonal), Pest vasútállomás és Szolnok állomás között. Kezdetben egyvágányú gőzüzemű vasútvonal volt, majd 1868-ban megkezdték a második vágány kiépítését, a villamosításra pedig 100 évvel később, 1968-ban került sor. Idén ünnepelheti 170 éves évfordulóját a vonal. Szombaton e jeles alkalomból indított két autentikus, gőzmozdony vontatású nosztalgiavonatot a MÁV Nosztalgia Kft. A szerelvények a Nyugati pályaudvar – Cegléd – Szolnok – Ószolnok vasútállomás (mai RepTár) útvonalon közlekedtek. Sajnos a teljes vasútvonal eredeti nyomvonalát már nem tudták bejárni a különvonatok, ugyanis a szolnoki belvárost megkerülő, a Tisza part felől Ószolnok állomásig vezető vágányt rég elbontották. A régi indóház vasúton csak a papírgyári iparvágányon keresztül érhető el. Az esemény egybeesett a Szolnok Napja 2017 rendezvénnyel, és a Szolnoki Járműjavító is nyílt napot tartott szombaton.

Vecsés határában halad Szolnok felé a Koporsó vontatta különvonat.

Az első különvonatot a 242,001-es Koporsó vontatta, mögötte öt vagonnal, a második, háromkocsis szerelvény élén pedig az 1900-ban gyártott 220,194-es gőzös volt látható, mely az eredeti 204-es pályaszámmal üzemel. A vonatok 8:10, valamint 8:30-kor indultak a Nyugatiból. Szolnokig becsúszott némi (kb. 30 perc) késés, köszönhetően az évfordulóra időzített egynapos Ceglédbercel-Cserő – Cegléd közti vágányzárnak.

A kertek alatt döcög Kertekaljánál a 204-es rövidke szerelvényével.

A szolnoki állomáson egy nagyjából egyórás program várt a résztvevőkre, majd a koszorúzást követően indultak a vonatok tolt menetben a 145-ös vasútvonal papírgyári iparvágány kiágazásáig. Innen már húzva haladtak be a RepTárig. A Koporsó szerelvénye az Indóház előtt, míg a Nyalókáé Annamarié a múzeum oldalában, a papírgyári vágányon állt meg.

Ószolnok előtt a Búvárnak is becézett áramvonalas gőzös.

Az impozáns látnivalókat már a Szolnok felé vezető úton is jó néhányan fotózták, de igazán nagy tömeg a temető melletti sorompó őrháza közelében sereglett össze. Volt aki állványát a magasba tartva fotózott, a felkészültebbek létrával támadtak a vonatokra, a bátrabbak önerőből mászták meg a környékbeli fákat, és persze előkerült néhány fűrész is a belógó faágak legnagyobb sajnálatára.

Annamari és a Temető utcai tekerős sorompó őrháza.

Az első szerelvényen, emlékezve az 1848-49 telén, az akkori magyar kormány által vasúton menekített Szent Korona elszállítására, elhozták annak hiteles másolatát is. Egy rövid ünnepség után a koronát lovaskocsin a Szentháromság templomba vitték, melyet a vonatok indulása előtt hoztak vissza a RepTárba. Ezt követően az érdeklődőket a Koporsó vonata átvitte a Járműjavítóba, ami 16 óráig bárki számára látogatható volt. Kicsivel később a 204-es is áttolta szerelvényét a Temető utcai sorompó túloldalára, hogy két tűzoltóautó segítségével feltankolják vízzel a hazaútra.

A gőzösök is megszomjaznak néha, viszont nekik nem elég leugrani a sarki fűszereshez egy palack vízért.

Késő délután a Nyalóka Annamari ismét visszahúzta vonatát a Papírgyár felé, hogy aztán a Járműjavítóban körüljárva a Koporsó is visszatolhassa szerelvényét a RepTár területére. Este a két szerelvény visszatért a szolnoki állomásra, ahol a magasfogadói deltavágányon átforgatták azok mozdonyait, hogy ismét kéménnyel előre nézve száguldhassanak utasaikkal Pest felé.

Ritka vendég ez a furcsa jószág a papírgyári iparvágányon.

Visszaúton sajnos megint bekövetkezett, ami tavaly, a Bakonyvasút Napjára szervezett különvonattal már megesett: míg a 242-es gőzmozdony sikeresen helytállt hazafelé is, addig a 204-es Albertirsán megadta magát, nem tudta útját tovább folytatni. A szerelvény utasainak így menetrend szerinti vonatokkal kellett tovább utazniuk. Reméljük a mozdonynak nincs nagyobb baja, és mihamarabb újra forgalomba állhat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *