Irány a Balaton! – 1. rész: dízelromantika az északi-parton

Napra pontosan egy hónapja lépett életbe a nyári menetrend a Balaton körüli vasútvonalakon. A képzeletbeli menetrendet fellapozva a korábbi években már jól bevált kínálattal találkozhatunk.

Kék Hullám klasszik (juhuu!) Csörgővel.

Katica sebesvonat a Balatonfőkajár melletti dombok közt.

Záhonyi Tekergő halad Kenesén.

Hétköznaponként a menetrend alapját a reggeltől estig két-kétórás ütemben közlekedő Katica és Kék Hullám sebesvonatok adják. A Katicák Budapest-Déli és Balatonfüred között ingáznak a már megszokott Desiro szerelvényekkel, míg a Kék Hullám sebesekkel a Délitől Tapolcáig, valamint egy vonatpárral egészen Szombathelyig és vissza is el lehet jutni. Az összeállításukban sincsen semmi újdonság: elől egy Bp vagy Bpee IC kocsi (pót- és helyjegyköteles), mögötte 3-4 Bmx (köztük egy Bdmpee) termes vagon található, amit a nagyobb kihasználtságú vonatok esetén további Bmx vagy Byee kocsikkal egészít ki a vasúttársaság. Hétfőtől csütörtökig két pár Tekergő gyorsvonat is közlekedik, melyből az egyik egészen Záhonytól szállítja a pancsolni vágyókat. Ezek általában egy poggyászteres Ds és 5 fülkés (4 Bd + 1 Bo) kocsikból állnak.

Szolgálatképtelenné vált Hörgőt segélyez Gépmenetspórolás a 149-es Csörgővel a 19792-es Tekergőn Csopaknál.

Erzsébet-tábor különvonat Szergejjel és Csörgővel Füred határában.

Vágányzár miatti villanygépes átemelés a szombathelyi Kék Hullámmal.

Péntek délutánonként további 3 Tekergő gyorsvonat erősíti Tapolca irányába a menetrendet, melyek közül a 1976-os egy Bdmpee és 3 Bmx, a 19796-os egy BDbh és 3 Byee, míg a 19798-as egy Ds és 6 csíkos Bhv kocsikból van összeállítva. Hétvégén a főváros felől délelőtt, míg Tapolcáról kora délután egy Tekergő vonatpár segít be, míg péntek, szombat, vasárnap este és vasárnaponként késő este 1-1 további Tekergő gyors közlekedik a páratlan irányban. A vonatok megállási rendjében sem történt sok változás: a Katicák Székesfehérvártól mindenhol megállnak, a Kék Hullámra Balatonfüredig csak Fehérváron és Almádiban lehet le-és felszállni, Füredtől Tapolcáig viszont mindenhol megállnak. A Tekergők pedig a 29-es vonalon csak a nagyobb forgalmú tóparti településeken állnak meg.

Istria nemzetközi gyorsvonat Aszófő után egy jókora, 75 perces késéssel.

Különvonat érkezik Zánka-Köveskálról Balatonalmádiba.

Istria még egyszer, ezúttal Révfülöpről.

Az idei nyári menetrend legnagyobb érdekessége, hogy több évtized után újra van nemzetközi vonat a Balaton északi-partján. A 20-as vonal vágányzárának köszönhetően június 22. és augusztus 31. között az Istria nemzetközi gyorsvonat Budapest-Keleti – Székesfehérvár – Balatonfüred – Tapolca – Ukk – Őrihodos útvonalon közlekedik a szlovén, illetve horvát tengerpartra. A kilépős vonatot a kései indulás miatt már nem, de a páratlan irányban közlekedő szerelvényt már Ukktól lehet fotózni a korai napkeltének köszönhetően. A hat kocsit általában oda és vissza is egy remot Csörgő továbbítja, ami egészen Őrihodosig el is viszi azt.

Kora reggeli gyorsvonat Örvényes és Aszófő közt. A 979-es Tekergő egy Kék Hullám szerelvényével fordul a főváros irányába.

A 20-as vonal vágányzárának köszönhetően egy uzsabányai kővonat is végigduruzsolt az északi-parton.

Csopak megállóhelyen halad át egy teljesen szokványos Kék Hullám remot 418-assal.

Pénteken valamint vasárnap egy-egy Erzsébet-táboros különvonat is színesíti a 29-es vonal forgalmát. Péntek reggel a Vasúttörténeti parkból Zánka-Köveskálra közlekedik a 11 nosztalgiás Schlierenekből álló szerelvényvonat, ami menetrend szerint 7:45-kor halad át Balatonalmádin, visszafelé pedig különvonatként 10:45 perces almádi indulással közlekedik Zánka-Köveskál és Budapest-Déli között. A szerelvényt általában fehérvári gépcserével egy klasszik Csörgő szokta továbbítani. Vasárnap délelőtt a Keleti pályaudvarról indul szintén Zánkára egy különvonat. A 19793. számú vonat szerelvényét is magába foglaló 10 “fecske” Bhv-t általában valamelyik fehérvári remot Szergej húzza, a vonat energiaellátását pedig egy klasszik Csörgő biztosítja. Odafelé 11:31-kor indul tovább Almádiból, míg a visszaútján 13:00-kor kell Zánkáról elrajtolnia a szerelvényvonatnak.

Tanúhegy expressz halad Keszthely felé.

Sopron – Keszthely gyorsvonat Balatonederics bejáratánál.

Bézé motor és egy mellékkocsi ingázik Tapolca – Keszthely között.

Tapolca és Keszthely között sem történt nagy változás a tavalyi évhez képest. Újra van Győrből Keszthelyre Tanúhegy expressz, ami általában egy remot Csörgővel és két Bp kocsival közlekedik. A Soprontól Keszthelyig közlekedő gyorsvonat tűnik az átlagnál picivel izgalmasabbnak: a 3 zöld-sárga Schlierent leggyakrabban klasszik Csörgő szokta eljuttatni a Balaton partjára. A többi távolsági fürdős vonat a 26-os vonalon halberstadti kocsikkal és remot Csörgővel zakatol el a tó nyugati csücskében, ettől csak a 18802-es, Pécs – Tapolca sebesvonat és annak párja jelent kivételt, amire eddig szinte mindig klasszik M41-es jutott.

Hétvégi Tekergő remottal Örvényesen.

A nap első Kék Hulláma érkezik Ábrahámhegyre.

Szintén Kék Hullám, Balatonfüred és Aszőfő között.

Idén tehát senki ne keressen a Tekergők élén Nohabot vagy Szergejt, klasszik Csörgő is csak elvétve jut el a Balaton partjára. Érdekességnek inkább a Veszprém és Ajka közti vágányzár miatt beiktatott villanygépes átemelések számítanak, ami talán hetente egyszer-egyszer megfigyelhető valamelyik szombathelyi Kék Hullámmal vagy egy Szombathely – Kaposvár közti gyorsvonattal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *