Különvonatok lepték el a 170 éves Semmeringi vasutat

A vasárnap megrendezésre került mürzzuschlagi Nemzetközi Nosztalgia Találkozó alkalmából számos különvonat közlekedett a hétvégén a Semmeringbahnon. Gőzös, Nohab és a Falcon is színesítette a Südbahnt.

Az Emona EuroCity mászik felfelé Eichberg előtt a szombat reggeli párás időben.

Szombat délután érkezett a CRS különvonata a Semmeringre. A Krauselklause-viadukton halad a Falcon a szerelvény élén.

Európa első magashegyi vasútvonalát 1848-ban kezdték el építeni Carl Ritter von Ghega tervei alapján, így a kivitelezés kezdetétől számítva idén ünnepelheti 170 éves évfordulóját a Gloggnitz és Mürzzuschlag között tekergő Semmeringbahn. A Südbahn részeként üzemelő Semmeringi vasút 41 kilométer hosszan szeli át a Keleti-Alpokat. Az itt közlekedő vonatok 14 alagúton, 16 viadukton és több, mint 100 egyéb hídszerkezeten vezető pályán jutnak át a vonal legmagasabb pontján számító Semmering-hágón. Az esetenként tartósan 25 ezrelékes emelkedőkön a tehervonatok egy részét gyakran 3, szinkronban üzemelő villanymozdonnyal továbbítják.

A délutáni záporban, a Kalte-Rinnén is jól mutatott az errefelé ritka mozdony a Continental Classic Express-szel.

A két legáltalánosabb vonatnem a Semmeringbahnon: Desiro ML személyvonatként, és egy villachi RailJet.

A másik határátlépős EC, a Croatia halad Breitenstein előtt kora délután.

A mostani különvonatoknál is elkelt a segítség: a két gőzmozdonyos “sonderzugnak” is előfogatra volt szüksége. A Wien Heiligenstadt – Mürzzuschlag között közlekedő, 310.23-as osztrák gőzös nosztalgiavonatára a 1010.02-es villanygép jutott, míg a MÁV Nosztalgia Budapestről Bécsen át szintén Mürzzuschlagig zakatoló 424-ese elé az M61,001-es Nohab lett befogva. (Az utóbbi szerelvény végére, megspórolva egy menetvonalat, a Nostalgiezug.at különvonata is ráakadt Bécsben, így a plusz Schlierenekkel és a narancsszínű 1142-essel még egy tolómozdonyt is kapott a magyar nosztalgiavonat.) A két “nostalgiezug” közt érkezett meg a Kelenföldről induló élményvonat, melyet a hegyeshalmi gépcserét követően a 1010.10-es “elektrolokomotive” hozta fel a Semmeringbahnra.

Sajnos a 1010-es Gloggnitzban tolóból előfogattá lépett elő, és a füstöt sem ontotta magából a 310-es gőzös, így a terv az árnyékos oldallal nem jött össze.

A Nosztalgia élményvonata Wolfsbergkogel után, és az osztrák gőzös különvonata Breitenstein előtt, már a visszaúton.

A magyar gőzmozdonyos különvonatok elengedhetetlen kelléke, egy Nohab húzza fel a másik Nosztalgiás különvonatot a Semmering állomás előtti utolsó alagútnál.

Egy nappal korábban, szombaton mászott fel a Semmering-hágóra a Continental Railway Solution különvonata, a szerelvény élén a Falconnal. Ez volt a cég egykori Class 47-es mozdonyának az utolsó hivatalos útja a CRS kötelékében. A Continental Classic Express a Budapest-Keleti – Sopron – Bécsújhely – Mürzzuschlag útvonalon érkezett, és vasárnap délután ugyanerre is tért vissza.

A hágó túloldalán, Spital am Semmering után halad lefelé Zágrábba a Croatia EuroCity.

Ugyanitt napnyugta után egy tartályvonat halad Mürzzuschlag irányába két vonó és egy előfogat mozdonnyal.

Míg szombaton mindenféle fennakadás nélkül zajlott a forgalom a Semmeringbahnon, addig vasárnapra a különvonatok oda- és visszaútjára is jutott egy-egy jelentős forgalmi zavar. Délelőtt a Semmering-alagút bejáratánál okozott felsővezetéki zárlatot a 310-es gőzös, ezzel majd egyórás késéseket okozva a vonalon, délután pedig 45 perce teljesen leállították a Semmeringi vasút forgalmát néhány, a breitensteini állomás melletti üzemi területre betévedő fotós miatt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *