Már átadták, de még épül, közben készül az új, hogy elkerülje a régit

Ezzel a kettősséggel lehetne legjobban jellemezni a jelenlegi állapotában működő 40a vasútvonalat. Folyamatos munkálatok mellett, ideiglenes vágányzári menetrend szerint zajlik a közlekedés a teljes vonalon.

Iváncsáról halad Pusztaszabolcs felé egy kargós tehervonat. Itt jelenleg a felsővezetéktartó oszlopok cseréje zajlik.
Kicsivel odébb, Pusztaszabolcs felé már kész az új pálya.
Iváncsa Ercsi felőli oldalán sem nyúltak még a pályához, talán majd jövőre, az állomás átépítésével együtt…
Iváncsa és Ercsi között már az új pályán halad Dunai Finomító felé a CER Csillagrombolója

Április elsején újraindult a forgalom a Budapest – Pusztaszabolcs vasútvonal felső szakaszán, így már nincs szükség a személyvonatok Tárnokon és Érd felsőn zajló irányváltásaira, valamint a baranyai megyeszékhely Intercity járatai is a teljes útvonalon közlekedhetnek. A teherforgalom egy része is visszatért a vonalra, Dunai Finomító és Dunaújváros kiszolgálása már részben Kelenföld felől, a 40a vonalon történik.

A Váli-víz völgyén áthaladó pályaszakasz is teljesen megújult már.
Április elsejével a bajai közvetlen vonatok is visszatértek az épülő 40a-ra.
Ercsi és Iváncsa között az Ercsi elágazás környékén lévő szakaszon nemcsak az elkerülő vonal épül, ezzel párhuzamosan ívkorrekcióval váltják ki a régi vágányokat.
A régi pályán egy duplakocúros Dufi – Komárom terelt tehervonat halad, míg az új pályán az alépítményt építik Ercsi elágazás mellett.

A Kelenföld – Érd felső szakasz megnyitásával a munkálatok még korántsem fejeződtek be, a Dunai Finomító – Ercsi állomásközt kivéve mindenhol folyik még valamilyen munka. Budafok és Nagytétény-Diósd között felsővezetéki, biztosítóberendezési és egyéb kiegészítő földmunkák mellett zajlik mindkét vágányon a forgalom.

Madártávlatból Ercsi elágazás. Jelenleg 3 nyomvonal fut egymás mellett, legtávolabb a jelenlegi 40a, középen a régi pálya új nyomvonala, és ebből ágazik ki Százhalombatta felé az elkerülő vonal.
Ez a szakasz fogja Ercsit és Dunai-Finomítót kikerülni. A háttérben már állnak az Ercsi – Martonvásár bekötőút hídjának pillérei.
A teljesen átépített Érd állomásról halad ki Batta felé egy dunaújvárosi szénvonat.

Nagytétény-Diósd és Érd között jelenleg csak a bal vágány használható, többek között az érdligeti és felsői peronépítés, továbbá az Érd elágazásnál folyó vágány- és kitérőcsere miatt. Az Érd – Százhalombatta, valamint a Százhalombatta – Dunai Finomító állomásközökben is egy vágányon halad a forgalom, miközben gőzerővel folyik a battai állomás teljes átépítése.

A jelenlegi vágányzárban Érdig a jobb, Érdtől a bal vágány van kizárva Nagytétény-Diósd és Dunai Finomító között.
Jelenleg még az Érd elágazás – Tárnok vonal is ki van zárva a forgalomból.
Érd elágazáson még áll a torony, ha minden igaz a forgalmi szolgálattevő itt már csak vonatjelentőőri feladatot lát el.

Háros, Nagytétény-Diósd, Érd és Százhalombatta állomásokon az utasok már a szabványos, sk+55-ös magasperonokon szállhatnak le és fel az elővárosi vonatokra, illetve szembetűnő változás még, hogy a KÖFI (központi forgalomirányítás) életbe lépésével Hároson, Diósdon és Érden már csak egy-egy jelenlétes forgalmi szolgálattevő maradt az állomáson, így a vonatok felhatalmazását a vezető jegyvizsgálók végzik el.

Érd felső is fel van túrva, csak a bal vágány melletti peron készült eddig el.
Alkonyati csendélet az átépülő Érd felsőn egy Train Hungary-s teherrel.
Flirt-találka Nagytétény-Diósdon. Ez az állomás is jól átépült.
A fenti kereszt után halad ki a battai személy Diósdról.

A jelenleg zajló felújítás leglátványosabb és egyben a legfeleslegesebb része a Százhalombatta és Ercsi elágazás közötti szakaszon, 13 km hosszúságban épülő teljesen új nyomvonal, mellyel lehetőség lesz Dunai Finomító és Ercsi elkerülésére egy 160 km/h-s, kétvágányú pályán. Kérdéses, hogy a 48 milliárd forintos költségért cserébe szükség van-e erre az 5-6 perc időnyereségre.

Vajon ez a törmelékkupac meddig fogja a bámészkodó utasokat emlékeztetni a nemrég lezajlott vonalrekonstrukcióra?
Barosstelepen a peron burkolata átépült, a sok helyen megrongált perontető cseréjére már nem futotta.
Budatétény megállóhelyen a korábbi bontási tervekkel ellentétben mégis meghagyták a felüljárót.
Egy tisztasági festés sem ártott volna, illetve a védőkorlátot hasznos volna lecserélni egy időjárásállóbb darabra.

Ha minden jól megy, a Nagytétény-Diósd – Százhalombatta szakaszon még idén ősszel elkészülhet a második vágány, valamint Érd elágazás és Százhalombatta átépítése is. Százhalombatta és Ercsi elágazás között legkorábban 2020 nyarán indulhat meg a forgalom a vadiúj nyomvonalon, a Kelenföld – Százhalombatta közti ETCS 2 telepítés, valamint az Ercsi elágazás – Pusztaszabolcs közötti pályafelújítás és az ETCS 2 kiépítése 2020 év végére várható.

A lazább vágányzári menetrend ellenére is sűrűn előforduló késésekre adott művészi reakció Érd felsőn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *