Problémás próbaüzemben a feltámasztott Samu

Egyre érdekesebb módon próbálják pótolni a nemrég felújított Egyes Samut, ami a tartós próbaüzem kezdete óta néha eltűnik, néha pedig visszatér a kelebiai vonal hétköznapjaiba.

A hajnali első kelebiai személlyel száguld a Keleti felé a nemrég felélesztett Samu.

Hosszú várakozást követően, a BV sorozat első szerelvényét, a jelenleg 434 001-es pályaszámot viselő Intercity motorvonatot idén október végére felújították, és a sikeres futópróbákat követően már november első felében üzembe is helyezték. A tervek arról szóltak, hogy néhány hónapnyi alacsonyabb szolgáltatási minőségű, távolsági belföldi vonatként üzemeltetnék, hogy az eleinte jelentkező, esetleges meghibásodások ne jelentsenek forgalmi zavart az Intercity közlekedésben. A későbbiekben, pedig a Budapest-Keleti – Miskolc – Nyíregyháza – Debrecen – Szolnok – Budapest-Nyugati viszonylatú kör IC járatokban kapna lehetőséget az egyre hiányosabb, magasabb komfort fokozatú járműpark pótlására.

Napnyugtakor Soltszentimrén. Itt már a BVmot 003 pótolja az egyes motort.

Sajnos úgy látszik, hogy a megfontoltságnak bőven van is alapja. Hétköznapokon a Budapest-Keleti – Kelebia távolsági személyvonatokra tervezték a fordáját, a hétvégéket az istvántelki műhelyben töltötte volna a Bvmot 001+ Bmxz + Amxz + Bmxtz 001 összeállítású egység. November harmadik hetében már le kellett cserélni a motorkocsit a 003-asra, de így legalább még típusazonos összeállítású szerelvény koptatta a Kiskunság sínszálait. A héten azonban ez is ábránd kellett, hogy maradjon: az utasok már csak az egyes Samu és a 424 001-es Kissamu által közrefogott Kunjettel találkozhattak a kelebiai kirohanósokon. Kedden valahogy még ez sem jött össze. A történelemben talán először, egy ex-ÖBB-s, hosszú Schlieren kocsikból álló szerelvény jutott az egyik délutáni kelebiai személyre.

Samupótló Schlierenek Taksony határában. Talán az egri vagy az újhelyi forda sínylette meg a beavatkozást?

Eddig is elég hányattatott sorsa volt a szériának: A Ganz-Hunslet 1994-ben épített 3 egységet a típusból. Eleinte a Budapest – Szeged Intercityken utazhattunk velük, majd a pár évig létező egri IC-ken láthattuk őket. Ezt követően néhány nyári menetrend idejére a Balaton déli partjának látványát élvezhettük a Samuk ablakából, de sokáig járt a motorvonat Somogy IC néven Budapest – Dombóvár – Nagykanizsa közt is. A kezdetek kezdetén, egy hamvába holt ötletként, a Budapest és Belgrád között közlekedő Hunyadi Intercity szerelvényét ékesítette néhány hónapig, de rövidebb ideig járt Miskolc, Békéscsaba és Nyíregyháza felé is.

Felújítása óta, bő másfél éve, az Őshernyó is a kelebia oldalban rója katonás köreit.

A kezdetektől jelen lévő sorozatos műszaki meghibásodásokon a korábbi főjavítások sem segítettek. 2010-től néhány évig még a kör IC-kben töltötték be eredeti funkciójukat, azonban az utóbbi években már csak a sorozat végnapjait nézhettük végig, amint rendszeresen más vontatójárművekkel voltak kénytelenek pótolni a forgalomból kiesett Samukat. Ezt követően már csak oroszlányi és kelebiai személyvonatokként lefokozva, de továbbra is rendszeres problémákkal küzdve szenvedték végig utolsó éveiket.

Egy ködös hajnalon repíti a korai ingázókat Pest felé a Ganz gyár utolsó csodája.

Mígnem, aztán idén felröppent a hír, hogy az egyes Samut, és vezérlőjét műszakilag felújítják, majd idővel a kör IC-ket továbbítják vele. Reméljük az utóbbi pár hét rossz tapasztalatai csak a sorozat új korszakának kezdeti nehézségeit jelentik, és idővel a hármas Samu felújítása is sorra kerülhet, így talán a bő egy év múlva esedékes menetrendváltástól már Varga Lászlóval, és Deák Ferenccel is végigutazhatják a ráérő vasútbarátok a Budapest-Nyugati – Budapest-Keleti közti 540 kilométeres utat. Átszállás nélkül.

A cikk megjelenésekor a BVmot 001 és a 201-es Kissamu épp a 7916-os személyvonattal robog Kelebia felé, míg a hármas Samu és a Bmxtz 001-es vezérlő Istvántelken tanyázik, az eMig adatai alapján.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *