Sóder Klub – Az MMV, a Trakció, meg a Petrolsped

Gőzerővel zajlik a Délegyháza környéki bányákból a sóder kitermelése, és vasúton történő elszállítása az M44-es gyorsforgalmi út dél-alföldi építkezéséhez. Ráadásul igazi ínyencségnek számító logisztikai összefogással.

Megrakott szerelvénnyel tér vissza a kettőhetvenegyes a bányavasút iparvágányán.

A terveknek megfelelően haladnak az M44-es gyorsforgalmi út Tiszakürt és Kondoros közti szakaszának építésével. Várhatóan 2019. harmadik negyedévében át is fogják adni. Ehhez kapcsolódóan zajlik a délegyházi sóderbányákból a kitermelt kavics vasúton történő eljuttatása a Békés és Jász-Nagykun-Szolnok megyei építkezés helyszíneire. Az egyik útvonal a Délegyháza – Ferencváros – Szolnok – Kunszentmárton irány, melyen a Magyar Magánvasút Zrt., a MÁV-START-tal és a Petrolsped Szállítmányozási Kft-vel összefogva végzi a szállítást.

Bozótharcos Kissulzer egy vasárnapi üressel tart a bányához. Az oszlopok állnak, de villamosítva sosem volt.

A logisztikai manőver Délegyházán kezdődik, a kavicsbánya iparvágányán történő rakodással. A kiszolgálást itt a Start Szergejeivel végzik hétfőtől péntekig, minden nap. Vasárnap csak elvétve akad mozgás a tehervágányon, akkor is leginkább az MMV Kissulzere (vagy hívhatjuk Sulzer motoros Nagydácsiának, ízlés kérdése) állít be egy üres szerelvényt, majd távozik gépmenetben. A többi napon jelenleg az M62,271-es orosz erőművész dolgozik, mely hosszú ideig állt letétben, ezért külön öröm mindennapi szolgálatban látni a mozdonyt.

Irány az építkezés: a 40-es Giganttal viszik a rakott sódervonatot a 150-esen.

Délegyháza vasútállomásáról veszi át a megrakott szerelvényeket a Start valamelyik villamos mozdonya, mely leggyakrabban egy V63-as, Gigant szokott lenni. Általában a rakodást követő nap délelőttjén, de néha még aznap délután útra indul a sódervonat Ferencvároson át Szolnok felé. Esetenként egészen Mezőtúrig viszik villannyal a vonatot, ilyenkor az MVÁ (Magyar Vasúti Áruszállító Kft.) egyik Kocurja veszi át tőlük a rakományt, és indul útnak Csabacsűd felé. Van, hogy Szolnok és Tiszatenyő közt cserélnek újra dízelre, ekkor a 130-as vasútvonalon a Petrolsped egyik Kocurjával juttatja célba vonatát az MMV. Ebben az esetben Kunszentmárton a végállomás.

A Hármas-Körös hídján halad lábujjhegyen a Petrolsped-MMV egyik Kocurja.

A másik útvonalon, a Kondoros melletti lerakóhelyre történő szállítást a Rail Cargo Hungaria is az MMV végzi. Ezek a vonatok szintén Délegyházáról, vagy valamelyik szomszédos állomásról indulnak, és a Kiskunhalas – Kiskunfélegyháza – Szeged – Orosháza útirányon érkeznek meg az útépítés helyszínéhez. Illetve az is gyakran előfordul, hogy Szolnokon át Békéscsabáig viszik Startos géppel a szerelvényt, és itt veszi át tőlük a dízel, jellemzően valamelyik Csörgő.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *