Szörnyella lábatlani keringője

Lábatlanban járt az egyetlen M42-es dízelmozdony. Csütörtök délután egy üres, majd este egy rakott betonalj-vonattal fordult a négyes vonalon a prototípus. Képriport Szörnyella nagy napjáról.

Kelenföldön várakozik, az akkor még sokkocsis vonatával, a prototípus mozdony.

Végül csak kora délután indultak el. A szári bevágásban halad a kétkocsisra töpörödött vonat.

A Szörnyella névre keresztelt dízel-villamos mozdony 1994-ben gördült ki a Ganz-Hunslet gyárából. A Ganz cégcsoport által gyártott utolsó mozdonyból csak a prototípus készült el, a géptípus feladata a már akkor is igencsak túlkorosnak számító M44-es flotta kiváltása lett volna. A gép az ezredforduló környékéig főleg Rákoson és a Körvasút környékén szolgált, majd 2001-ben megvásárolta azt a GySEV. 2006-ban levedlette a hazai dízelekre jellemző narancsos-piros gúnyáját, megkapva az osztrák-magyar vasútvállalat zöld-sárga festését. Ez egyúttal egy átfogóbb felújítást is jelentett az akkor még M42,001 pályaszámot viselő mozdonynak. Ezt követően sem mozdult ki túl sűrűn Sopron környékéről, általában kisebb tehervonatokat továbbított a környéken, vagy az állomáson végzett tolatószolgálatot.

Visszaúton az esti órákban zakatol a betonalj-szállítmány valahol Süttő és Neszmély közt.

Még odafelé dönget Szörnyella ugyanabban az állomásközben.

A héten aztán a Kárpát Vasút jóvoltából végre előbújt odújából a kinézetre egy Púpos és az Effishunter 1600-as szerelemgyerekének tűnő gépezet. Hétfőtől szerdáig a Komárom és Komárom országhatár közötti vágányzárban segédkezett, valljuk be nem túl izgalmas feladat egy ilyen ritkaságnak. Csütörtökön kapott egy nagyobb feladatot: a terv az volt, hogy Almásfüzitőről Lábatlanig visz egy üres pőrekocsikból álló szerelvényt, majd egy betonaljakkal megrakottal térne vissza. Az üres vonatot kora reggelre kellett volna eljuttatnia Kelenföldről Almásfüzitőre, a szintén Kárpát Vasút által hajtott 430 321-es Szilinek, ami viszont új munkát kapott az éjjel.

A rakott vonat második harmadát állítja be az M42-es a lábatlani állomásra.

Azt a kettőt is megrakták, amivel feljött a vonat, így a Kárpát Vasútnak nem maradtak kocsijai Lábatlanon.

Így végül Szörnyellára várt a feladat, hogy az üres vonatot felvegye Kelenföldön, majd egy füzitői körüljárással kivigye Lábatlanra. Reggel el is indult a főváros felé, ahol egy 10-12 kocsis vonat várta. A kelenföldi indulás jócskán elhúzódott, ami talán annak tudható be, hogy két darab vagonnal kelt útra a gép az 1-es vonalon. Délután aztán már flottul ment minden: lábatlani érkezéskor már várta a két rakott betonaljas elegy a gépet. Még gyorsan megpakolták azt a két kocsit is a Lábatlani Vasbetonipari Zrt. telephelyén, majd a tolatási mozgásokat követően Szörnyella és vonata még naplemente előtt végig is tudott zötyögni Almásfüzitőig.

Este hét előtt indult meg a vonat Füzitő felé. 20 kocsi biztosan összejött a visszaútra.

Dunaalmást elhagyva baktat a zöld-sárga szörnyeteg az esti fényekben.

A mozdony jelenleg Herceghalomban segédkezik. Kis szerencsével akár egy újabb lábatlani körre, vagy egy hasonló tehervonatra benevezhetné a Kárpát Vasút, mielőtt végleg visszaadnák a GySEV-nek!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *