Uzsgyi-paradicsom egy elhagyott szélmalom tövében

Hogyan kapj Uzsgyi-mérgezést az Alföldön, avagy, ha nem jön az előre kiszemelt tehervonat, fotózz orrvérzésig Pusztametrót gyorstalpaló. Kérem, hogy senki ne csinálja utánam, veszélyesen unalmas!


Pusztametró és rögtönzöt Duster-találkozó találkozás.

Adódott az ötlet még szeptember legelején, hogy milyen jó lenne a martfűi Bunge Zrt. gyártelepét kiszolgáló Szergejes tehervonatokat lefotózni. Gondoltam, ha igazán szerencsém lesz, még talán az M62,001-es, díszes gúnyájú piros kozákkal az élen is sikerül elkapnom. Hát nem volt… Nagyon nem! Nem, hogy a kiszemelt mozdonnyal, de még egy kósza tehervonattal vagy gépmenettel sem találkoztam. Uzsgyival viszont annál többel. Szám szerint tizennéggyel. De ezeket legalább sikerült alaposan dokumentálnom.

Egykoron még a Tisza is erre kanyargott.

Pedig a környezet igazán adta magát, mint fotóhely. A Kengyel határában található Baghy-majori-halmon (más néven Szélmalom-dombon) magasodik az 1850 körül épült, azóta ipari műemlékké nyilvánított szélmalom. A 15 méter magas, négyszintes téglaépület egészen 1945-ig működött eredeti célját szolgálva. 1960-ban felújították, majd utána leginkább csak madártani megfigyelőhelyként használták. Tavaly nyáron, egy hirtelen jött zivatar közben az orkán erejű szél csúnyán megrongálta egyik lapátját, így azt balesetveszélyes mivolta miatt el kellett távolítani a malomról.

416 022, avagy színre lépett a második Bluezsgyi.

Az épület általában nyitva áll a kíváncsi vasútfotósok előtt is. Ha mégsem, a közelben lévő, egykori iskolából lehet elkérni a kulcsot, mely nagyban segíti a malomba történő feljutást. Magáról a dombról is szép panoráma nyílik, de talán a legjobb képeket a megálló felőli oldalról, valamint Szolnok felé nézve, a Holt-Tisza ágából kialakított halastóval a háttérben, a malom felső szintjeiből lehet készíteni.

A szélmalom alatt suhan egy délutáni dupla.

Ha már unja a kedves vasútfotós a szélmalomból készült képeket, érdemes próbálkozni a megálló környékéről, a malommal, mint háttérrel megkomponált fotók elkészítésével is. Még a halál unalmas Uzsgyik látványát is fel tudja dobni kissé. Főleg, ha némi vigaszként legalább egy kékre mázolt, a MÁV-Start új színtervét magán viselő példány is begördül Szentes felől. Melyet persze szinte azonnal elnevezett az internet vasútbarát népe Bluezsgyinak (népiesebben leírva: Blúzsgyi). Kicsit odébb, Bagimajor főutcáján áll a Szent Imre kápolna, melynek tornyából szintén nem reménytelen egynéhány jó kép elkészítése.

Az alföldi mellékvonalak orosz harcosai egy “más jellegű szélmalommal” a háttérben.

A tizenvalahányadik uzsgyikép táján már kezdett lenyugodni a nap, persze tehervonat sehol. Kitartó ember lévén azért sötétedésig élt bennem a remény. Valószínűleg feleslegesen, de így még egy naplementés malomképre futotta kissé elnyűtt lelkesedésemből.

Szélmalomharc a naplementében.

Néhány szót azért ejtenék a 130-as, Szolnok – Hódmezővásárhely (- Makó) vasútvonal személyforgalmáról is: itt bizony Uzsgyik járnak. Leginkább még a kopottas, megfakult piros (rózsaszín) Pusztametrók róják erre a magyar ugart, de néha-néha azért átforog Szolnok felől a 145-ös vonalról, vagy Szentes irányából a 146-osról egy-egy kék példány is. A változatosságot pedig egy darab Bzmot és annak mellékkocsijából álló szerelvény adja. Ezzel főleg a reggeli órákban lehet találkozni.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *