Voltegyszeregy: Gőzfelhőbe öltözött a Börzsöny húsvét alkalmából

Idén tavasszal is előkerült Morgó, a gőzös, a Királyréti Erdei Vasút fűtőházából, hogy húsvétra füstjével díszítse fel a Börzsöny erdejét. Minden értelmében múltidéző cikk következik.

Szokolyát elhagyva, Kismaros felé morog a gőzös.

Magyarország keskeny nyomtávú vasútvonalain jelenleg 7db, elméletben üzemképes gőzmozdony található, de ezek közül is van néhány, mely ideiglenes jelleggel ki lett vonva a forgalomból. Persze a többségnek, korából adódóan, mindig van egy-két kisebb-nagyobb technikai problémája, vagy épp nem kapnak kazán begyújtási engedélyt.

  • Csömödéri Állami Erdei Vasút: “Ábel” 490,2002;  Resica 1956.
  • Debreceni Zsuzsi Erdei Vasút: “Zsuzsi” 394,023; Magyar Királyi Állami Vasgyár 1923.
  • Királyréti Erdei Vasút: “Morgó” 490,2004; Resica 1951.
  • Gemenci Állami Erdei Vasút: “Rezét” 490,2003 Resica 1954.
  • Gyöngyösi Állami Erdei Vasút: “Gyöngyi” 490,2005; Resica 1954.
  • Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút: “András” 492,013; Magyar Királyi Állami Vasgyár 1924.
  • Szilvásváradi Erdei Vasút: “Szilvi” 394,057; MÁVAG 1949.

A Gyermekvasút két 490-es sorozatú gőzöse (490,039 és 490,056) jelenleg az istvántelki műhelyben várja sorsát, talán jövőre sikerül forgalomba állítani egyiküket.

S-ívek tömkelegében pöfékel Királyrét felé a resicai gőzös.

Szerencsére idén április harmadik hétvégéjén a királyréti Morgónak nem volt semmi baja, gond nélkül rótta a köröket a Börzsöny erdejének lombkoronái alatt. A kis fekete jószágot 1951-ben gyártották az erdélyi Resicabányán (Reșița), a Romániai Erdei Vasutak (CFF) számára. A 760mm nyomtávolságú jármű a szászvárosi (Orăştie) erdei vasúton, az eredeti, 764,375-ös pályaszámán dolgozott annak megszűnéséig. Ezután a település fűrészüzemében használták, ahol feladata a nagyvasúti (1435mm) teherkocsik mozgatása volt, míg 2001-ben meg nem hibásodott. Ekkor vásárolta meg a KEV akkori üzemeltetője, az Ipoly Erdő Rt. A mozdonyt Nagykanizsára szállították, ahol 2002-ben megkezdték felújítását. 2003 április 29-én érkezett meg Királyrétre, ahol azóta is, évente több alkalommal, becsülettel szolgálja a kisvasút nosztalgiaüzemét.

Komótosan zötykölődig a házak közt a húsvéti nosztalgiavonat.

Hazánk egyik legszebb erdei vasútjának tartják a királyrétit, amiben megvan minden, amiért a kisvasutakat szeretjük: hegyoldalak között, először a Török-patak, majd a Szén-patak völgyében kanyarog, több település, kisebb falu mellékutcáin, a házak között zakatol el a vonat, és vannak szakaszai, ahol szellős réteken át éri el a sűrű erdőt a sínpár. Aki még nem járt erre, az azért, aki pedig már próbálta, ő az újabb látnivalók felfedezése miatt látogasson el (újra) e vidékre. Higgyék el, megéri!

Rögtönzött járműparádé: 490,2004 és egy VAZ-2101, azaz a klasszikus “ezerkettes”.

Persze Morgón kívül más is akad, ami a vonatokat húzza errefelé, és még motorkocsikkal is találkozhat az idelátogatók kíváncsi tekintete. A klasszikusabb járműparkról, és a környék érdekességeiről majd következő cikkünkben számolunk be.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *